Solaris Urbino 12 Hybrid

Autobusy Solaris Urbino 12 hybrid na pętli Dworzec PKP, 2018 r.
Autobusy Solaris Urbino 12 hybrid na pętli Dworzec PKP, 2018 r.

Dzięki napędowi hybrydowemu są ciche, oszczędne i ekologiczne. 12-metrowe autobusy pomieszczą 94 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Są całkowicie niskopodłogowe, mają klimatyzację całopojazdową, gniazda USB i bezpłatny internet. Łącznie miasto Pabianice kupiło dla MZK 18 hybryd.

Dostawę autobusów zrealizowano w dwóch turach – pierwsza jesienią 2018 roku (4 szt. – autobusy 851-854), druga – do końca maja 2019 roku (14 szt. – autobusy 901-914). To największe jednorazowe zamówienie taboru autobusowego dla Pabianic od 1983 roku (wówczas realizowane jeszcze przez MPK-Łódź).

Autobusy wykorzystują napęd hybrydowy, łączący tradycyjny silnik diesla z silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (4,5 litrowy silnik Cummins o mocy 210 KM, spełniający normę emisji spalin EURO-6). Podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, a następnie zamieniana w energię elektryczną i gromadzona w superkondensatorach na dachu. Nie są natomiast zastosowane akumulatory, które wymagałyby wymiany. Solaris montuje szeregowy układ hybrydowy amerykańskiego koncernu BAE Systems (na świecie jeździ ponad 8 tys. autobusów wyposażonych w ten system). Będzie on objęty aż 12-letnią gwarancją. Przeniesienie napędu nastąpi bez skrzyni biegów. System Stop-and-Go całkowicie wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym  z wykorzystaniem energii, zgromadzonej w superkondensatorach. Umożliwia to cichy, niemal bezszelestny, odjazd autobusu z przystanku. Zastosowanie napędu hybrydowego pozwala na oszczędności w zużyciu paliwa.

12-metrowe autobusy pomieszczą 94 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Dostęp do 10 miejsc siedzących zaplanowano bezpośrednio z niskiej podłogi. Dwa siedzenia przeznaczone są dla matek z dziećmi, z odrębnym wzorem tapicerki dedykowanym właśnie najmłodszym pasażerom.

W autobusach hybrydowych przewidziano liczne udogodnienia dla pasażerów, takie jak całopojazdowa klimatyzacja czy biletomaty, przyjmujące płatności bezgotówkowe kartą płatniczą. Ważną cechą zamówionych pojazdów są także ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, w tym m.in. przyklęk prawej strony pojazdu, przyciski sygnalizacyjne dla pasażerów (STOP i Drzwi) dodatkowo opisane alfabetem Braille’a oraz wyświetlacze zewnętrzne koloru białego a nie – jak wcześniej stosowano – bursztynowego, dla lepszej widoczności. Oświetlenie wewnętrzne oraz część oświetlenia zewnętrznego zaprojektowano w technologii LED. Wewnątrz pojazdów zainstalowano dwa monitory pokazujące przebieg trasy (ekran 38-calowy naprzeciwko środkowych drzwi oraz 22-calowy w osi pojazdu, nad kabiną kierowcy). Informację pasażerską uzupełnia zapowiedź głośnomówiąca (wewnętrzna – zapowiedź kolejnych przystanków i zewnętrzna, odczytująca numer linii i kierunek). Pasażerowie będą automatycznie zliczani dzięki bramkom liczącym, które uwzględniono w dwóch pojazdach. Kolejne z nowości to gniazda USB i dostęp do bezpłatnego internetu, udostępnianego za pomocą Wi-Fi.

Szereg rozwiązań wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo pasażerów. Monitoring wizyjny obejmuje aż 8 kamer na każdy pojazd, w tym 4 wewnętrzne i 4 zewnętrzne (toru jazdy, cofania oraz na prawy i lewy bok pojazdu). Bezpieczeństwo poprawia także przycisk antynapadowy dla kierowcy. Dzięki możliwości podglądu on-line na obraz z kamer w autobusach dla dyspozytora, poprawi się sprawność reakcji w kryzysowych sytuacjach. W każdym z 18 nowych autobusów przewidziano system detekcji i gaszenia pożaru oraz system EBS (elektroniczny układ hamulcowy), zawierający systemy ABS (zapobiegający blokowaniu kół) i ASR (system kontroli trakcji).

Co ciekawe, wybór schematu malowania autobusów hybrydowych poprzedziło głosowanie internetowe i w Biurze Obsługi Klienta MZK. Jednym z detali, który kolorystycznie wyróżnia nowe autobusy, jest jasnoszara zabudowa środkowej części dachu. Wewnątrz pojazdu kolorystyczną nowością jest jasnoniebieski sufit. Autobusy hybrydowe można rozróżnić nie tylko po numerach taborowych, ale także po zindywidualizowanych napisach obok środkowych drzwi, np. „Miło Cię widzieć” albo& „Nie płacz kiedy odjadę”.

Pabianice są pierwszym miastem, które otrzymały autobus marki Solaris w najnowszej wersji, po liftingu. Główne zmiany, przygotowane przez producenta to nowe wzornictwo frontu autobusu, nowy kształt ściany przedniej i osłon dachowych, lepsza widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów, lepsza widoczność dla kierowcy oraz nowy system oświetlenia przedniego bazujący w 100% na technologii LED.

Jeden autobus hybrydowy kosztował 1 mln 845 tys. zł brutto, a całość zamówienia opiewała na 33 mln 874 tys. zł. 85% kosztów kwalifikowalnych stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu pn. „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”.

Solaris Urbino 12 hybrid w liczbach:

  • liczba zakupionych autobusów hybrydowych – 18
  • liczba miejsc pasażerskich – 94
  • liczba miejsc siedzących – 27
  • długość – 12 m
  • szerokość – 2,55 m
  • wysokość – 3,1 m
  • pojemność silnika – 4,5 dm3
  • moc silnika – 210 KM

Wykaz Solarisów Urbino 12 Hybrid Miasta Pabianice

Nr tab.ProdukcjaZakupKasacjaTablica rej.Uwagi
85120182018EPA 7YM2 
85220182018EPA 7YM1 
85320182018EPA 9YV3 
85420182018EPA 9YV4 
90120182019EPA 00391 
90220182019EPA 00392 
90320182019EPA 00693 
90420182019EPA 01294 
90520182019EPA 01295 
90620182019EPA 01296 
90720192019EPA 05907 
90820192019EPA 05908 
90920192019EPA 05909 
91020192019EPA 05910 
91120192019EPA 05911 
91220192019EPA 05912 
91320192019EPA 05913 
91420192019EPA 05914