
fot. ze zbiorów Muzeum Miasta Pabianic, materiał z książki „Przystanek Pabianice – z historii miejskiej komunikacji”
„Ogórki” woziły pabianiczan od 1972 do 1983 roku. Jelcze 272 Mex produkowane w Jelczańskich Zakładach Samochodowych na licencji czechosłowackiej Skody 706 RTO były znane głównie z charakterystycznego zaokrąglonego kształtu oraz silnika generującego hałas i wydzielającego znaczne ilości ciepła, umieszczonego z przodu pojazdu, obok stanowiska pracy kierowcy. Długie na 10 m pojazdy mogły pomieścić 53 osoby na miejscach stojących oraz 28 na miejscach siedzących. Autobusy te napędzane były przy pomocy 6-cylindrowego silnika o wydajności 160KM. Posiadały pięciobiegową skrzynię biegów. „Ogórki” były wyposażone w dwuskrzydłowe pneumatyczne drzwi zlokalizowane po środku i na końcu wozu. Po mieście kursowało 37 Jelczy 272 Mex, oznaczonych w zakresie numerycznym 5497 – 5799.

fot. Tomił Molenda, MZK Pabianice