Tłumy pabianiczan na 30-leciu MZK (ZDJĘCIA)

30 lat MZK Pabianice

Połączone obchody 30-lecia MZK Pabianice i 50-lecia miejskiej komunikacji autobusowej odbyły się w sobotę 3 września przy okazji 44. Dni Pabianic. Parada taboru transportu publicznego, kursy zabytkowych autobusów na specjalnej linii 30 oraz wystawa pojazdów na parkingu Castoramy przyciągnęły wielu mieszkańców.

O godzinie 11:00 z krańcówki Waltera-Jankego w trzech turach ruszyła parada pojazdów transportu publicznego. Jako pierwszy pojechał nadzór ruchu – Fiat 125P, za nimi natomiast – Jelcz 272 Mex (znany jako „ogórek”, tego typu pojazdy eksploatowano w Pabianicach w latach 1972 – 1983), Jelcz PR110M (takie autobusy kursowały po Pabianicach w latach 1992 – 2009), Ikarus 260 (w pabianickiej komunikacji miejskiej w latach 1983 – 2008) oraz holownik zabudowany na bazie „ogórka”.

Kolejną turę otwierała Nysa M522, następnie pojechały: Autosan H9-35Jelcz M11Ikarus zabudowany jako pogotowie techniczne MZK oraz Mercedes O-303. Wszystkie trzy autobusy (Autosan, Jelcz i Mercedes) były eksploatowane na linii D przez ZKM Łask.

Trzeci przejazd rozpoczął Polonez z Prezesem MZK Jarosławem Haburą, za którym pojechały: Autosan H9-20 (znany pabianiczanom z linii PKS, m.in. do Łodzi i Bełchatowa), MAN A21 (dokładnie ten pojazd służył we flocie MZK Pabianice w latach 2014-2019), Solaris Urbino 12 hybrid (w eksploatacji w naszym mieście od 2018 roku) oraz autobus przyszłości Volvo 7900 Electric będący własnością MPK-Łódź.

Pojazdy uczestniczące w paradzie przejechały następnie na parking przy Castoramie, gdzie od 12:30 do 16:30 były udostępnione do zwiedzania. Wystawa autobusów była wzbogacona o wystawę kolekcji modeli autobusów, o plansze historyczne przygotowane przez Muzeum Miasta Pabianic oraz stoisko Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.

Dwa pojazdy – Jelcz 272 Mex oraz Jelcz PR110M od 12:40 do 18:00 woziły pasażerów między pętlą Waltera-Jankego a Dworcem PKP. Linia specjalna nr 30 cieszyła się tak dużym zainteresowaniem pabianiczan, że konieczne było włączenie do ruchu dodatkowego, trzeciego autobusu. Jelcz M11 „bisował” kursy wykonywane przez „ogórka”. W pojazdach konduktorzy rozdawali pamiątkowe bilety oraz jubileuszowe broszury i pocztówki z pabianickimi autobusami.

Obchody jubileuszowe zorganizowali wspólnie Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o., Urząd Miejski w Pabianicach oraz Klub Miłośników Starych Tramwajów.