Rozpoczynamy w Pabianicach testy kolejnego elektrycznego autobusu. Od 10 października pabianiczan będzie woził autobus marki MAN Lion’s City 10E, produkowany w Starachowicach. To kompaktowy, niskopodłogowy autobus o długości 10,5 metra, zaprojektowany z myślą o sprawnej obsłudze zarówno miejskich, jak i podmiejskich tras.
– Nowy MAN Lion’s City 10 E został zaprojektowany i wyprodukowany w fabryce MAN w Starachowicach. Dzięki kompaktowym wymiarom i dużej pojemności pasażerskiej, autobus doskonale sprawdza się na wąskich ulicach i rondach, a także na trasach wymagających częstych manewrów. Model ten wyróżnia się również zastosowaniem kurtyn powietrznych i niecodzienną, efektowną kolorystyką pojazdu demonstracyjnego – informuje Marta Chmolewska, Regionalny Kierownik Sprzedaży Autobusów Nowych MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o.
– Testy pojazdu pozwolą sprawdzić jego możliwości w realnych warunkach eksploatacyjnych oraz zaprezentować mieszkańcom i pasażerom najnowsze rozwiązania w dziedzinie elektromobilności miejskiej – mówi Marcin Chmielewski, prezes MZK Pabianice Sp. z o.o.
Autobus zabiera na pokład 85 pasażerów (na miejscach siedzących i stojących). Jak informuje producent, zasięg pojazdu wynosi do 300–320 km na jednym ładowaniu. Autobus wyposażony jest w pełną klimatyzację, niskopodłogowe wejście, rampę dla wózków, miejsce na wózek inwalidzki/dziecięcy, gniazda USB przy fotelach, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring wnętrza, reflektory LED oraz kurtyny powietrzne. Bezpieczeństwo poprawiają zaawansowane systemy asysty kierowcy. Demonstracyjny pojazd wyposażony jest w cyfrowe lusterka MAN OptiView.
To kolejny pojazd na testach w MZK Pabianice – w ubiegłym roku testowaliśmy dwa elektryczne autobusy marki Solaris oraz pojazdy marki King Long, Yutong i Pilea. W ramach ciekawostki w Pabianicach pojawił się również przegubowy elektryczny MAN oraz kompaktowy minibus Yutong.
Pasażerowie, którzy chcieliby podzielić się swoimi opiniami na temat testowanego pojazdu, mogą je nadsyłać e-mailem na adres sekretariat@mzkpabianice.pl.
Uwaga. Kursy autobusu elektrycznego nie będą wyświetlane na tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej. Prosimy o korzystanie z papierowych rozkładów jazdy. Autobus nie jest wyposażony w biletomat. Za utrudnienia przepraszamy.
Zebranie doświadczeń oraz opinii umożliwi przygotowanie się do zakupu nowego taboru. W ostatnim czasie Miasto Pabianice otrzymało 14,3 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Łódzkiego na zakup 3 elektrycznych autobusów oraz budowę wiaty postojowej dla autobusów wraz z instalacją fotowoltaiczną i bankiem energii.
– Autobusy elektryczne to dużo niższa emisja dwutlenku węgla, redukcja poziomu hałasu w przestrzeni miejskiej oraz niższe koszty eksploatacji – wyjaśnia Dawid Zakrzewski, wiceprezydent Pabianic.
Miasto Pabianice ubiega się również o dofinansowanie 9 następnych autobusów z funduszy unijnych w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Wniosek o dofinansowanie został już złożony i jest w trakcie oceny. Dostawa łącznie 12 autobusów elektrycznych planowana jest za dwa lata. – Od 2027 roku będziemy mieć bardzo sprawną, nowoczesną i ekologiczną komunikację – mówi Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic.
MZK Pabianice posiada w swojej flocie 32 autobusy marki Solaris, w tym 18 autobusów hybrydowych wyprodukowanych w latach 2018-2019 oraz 14 pojazdów o napędzie konwencjonalnym z lat 2008-2010. To te ostatnie w 2027 roku będą wymieniane na nowe pojazdy.



