strona główna rozkłady jazdy wyszukiwarka połączeń plan rozwoju projekty UE kontakt do pobrania reklama w serwisie linki

Autobusy:

Poniedziałek, godzina 01:24

Zmiany:

 » Rozkład jazdy
 » Planer podróży
 » Bilety
 » Sieć sprzedaży
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Biletomaty
 » Ulgi
 » Kontrola biletów
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Dane osobowe
 » Mapa sieci
 » Historia
 » Tabor
 » Na żądanie
 » Regulamin
 » FAQ

Tramwaje:

 » Rozkład jazdy 41
 » Rozkład jazdy Z41
 » Bilety
 » Wspólny bilet
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Mapa Z41
 » Historia

Kolej:

 » Rozkład jazdy
 » Wspólny bilet WBA
 » Szukaj połączenia
 » Dworzec PKP
 » ŁKA
 » Kontakt

PKS, BUS:

 » Rozkład jazdy BUS
 » Rozkład jazdy PKS
 » Przystanki PKS
 » Kontakt
 » Dla przewoźników

Taxi:

 » Ceny, kontakt
 » Postoje taxi
 » Uzyskanie licencji

Solaris Urbino 12 hybrid




Dzięki napędowi hybrydowemu są ciche, oszczędne i ekologiczne. 12-metrowe autobusy pomieszczą 94 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Są całkowicie niskopodłogowe, mają klimatyzację całopojazdową, gniazda USB i bezpłatny internet. Łącznie miasto Pabianice kupiło dla MZK 18 hybryd.

Dostawę autobusów zrealizowano w dwóch turach - pierwsza jesienią 2018 roku (4 szt. - autobusy 851-854), druga - do końca maja 2019 roku (14 szt. - autobusy 901-914). To największe jednorazowe zamówienie taboru autobusowego dla Pabianic od 1983 roku (wówczas realizowane jeszcze przez MPK-Łódź).

Autobusy wykorzystują napęd hybrydowy, łączący tradycyjny silnik diesla z silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (4,5 litrowy silnik Cummins o mocy 210 KM, spełniający normę emisji spalin EURO-6). Podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, a następnie zamieniana w energię elektryczną i gromadzona w superkondensatorach na dachu. Nie są natomiast zastosowane akumulatory, które wymagałyby wymiany. Solaris montuje szeregowy układ hybrydowy amerykańskiego koncernu BAE Systems (na świecie jeździ ponad 8 tys. autobusów wyposażonych w ten system). Będzie on objęty aż 12-letnią gwarancją. Przeniesienie napędu nastąpi bez skrzyni biegów. System Stop-and-Go całkowicie wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym  z wykorzystaniem energii, zgromadzonej w superkondensatorach. Umożliwia to cichy, niemal bezszelestny, odjazd autobusu z przystanku. Zastosowanie napędu hybrydowego pozwala na oszczędności w zużyciu paliwa.

12-metrowe autobusy pomieszczą 94 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Dostęp do 10 miejsc siedzących zaplanowano bezpośrednio z niskiej podłogi. Dwa siedzenia przeznaczone są dla matek z dziećmi, z odrębnym wzorem tapicerki dedykowanym właśnie najmłodszym pasażerom.

W autobusach hybrydowych przewidziano liczne udogodnienia dla pasażerów, takie jak całopojazdowa klimatyzacja czy biletomaty, przyjmujące płatności bezgotówkowe kartą płatniczą. Ważną cechą zamówionych pojazdów są także ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, w tym m.in. przyklęk prawej strony pojazdu, przyciski sygnalizacyjne dla pasażerów (STOP i Drzwi) dodatkowo opisane alfabetem Braillea oraz wyświetlacze zewnętrzne koloru białego a nie  jak wcześniej stosowano  bursztynowego, dla lepszej widoczności. Oświetlenie wewnętrzne oraz część oświetlenia zewnętrznego zaprojektowano w technologii LED. Wewnątrz pojazdów zainstalowano dwa monitory pokazujące przebieg trasy (ekran 38-calowy naprzeciwko środkowych drzwi oraz 22-calowy w osi pojazdu, nad kabiną kierowcy). Informację pasażerską uzupełnia zapowiedź głośnomówiąca (wewnętrzna  zapowiedź kolejnych przystanków i zewnętrzna, odczytująca numer linii i kierunek). Pasażerowie będą automatycznie zliczani dzięki bramkom liczącym, które uwzględniono w dwóch pojazdach. Kolejne z nowości to gniazda USB i dostęp do bezpłatnego internetu, udostępnianego za pomocą Wi-Fi.

Szereg rozwiązań wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo pasażerów. Monitoring wizyjny obejmuje aż 8 kamer na każdy pojazd, w tym 4 wewnętrzne i 4 zewnętrzne (toru jazdy, cofania oraz na prawy i lewy bok pojazdu). Bezpieczeństwo poprawia także przycisk antynapadowy dla kierowcy. Dzięki możliwości podglądu on-line na obraz z kamer w autobusach dla dyspozytora, poprawi się sprawność reakcji w kryzysowych sytuacjach. W każdym z 18 nowych autobusów przewidziano system detekcji i gaszenia pożaru oraz system EBS (elektroniczny układ hamulcowy), zawierający systemy ABS (zapobiegający blokowaniu kół) i ASR (system kontroli trakcji).

Co ciekawe, wybór schematu malowania autobusów hybrydowych poprzedziło głosowanie internetowe i w Biurze Obsługi Klienta MZK. Jednym z detali, który kolorystycznie wyróżnia nowe autobusy, jest jasnoszara zabudowa środkowej części dachu. Wewnątrz pojazdu kolorystyczną nowością jest jasnoniebieski sufit. Autobusy hybrydowe można rozróżnić nie tylko po numerach taborowych, ale także po zindywidualizowanych napisach obok środkowych drzwi, np. Miło Cię widzieć albo& Nie płacz kiedy odjadę.

Pabianice są pierwszym miastem, które otrzymały autobus marki Solaris w najnowszej wersji, po liftingu. Główne zmiany, przygotowane przez producenta to nowe wzornictwo frontu autobusu, nowy kształt ściany przedniej i osłon dachowych, lepsza widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów, lepsza widoczność dla kierowcy oraz nowy system oświetlenia przedniego bazujący w 100% na technologii LED.

Jeden autobus hybrydowy kosztuje 1 mln 845 tys. zł, a całość zamówienia opiewa na 33 mln 874 tys. zł. 85% kosztów kwalifikowalnych stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu pn. "Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach".



Solaris Urbino 12 hybrid w liczbach:
» liczba zakupionych autobusów hybrydowych - 18
» liczba miejsc pasażerskich - 94
» liczba miejsc siedzących - 27
» długość - 12 m
» szerokość - 2,55 m
» wysokość - 3,1 m
» pojemność silnika - 4,5 dm3
» moc silnika - 210 KM

WYKAZ SOLARISÓW URBINO 12 HYBRID

Nr tab. Produkcja Zakup Kasacja Tablica rej. Uwagi
851 2018 2018 EPA 7YM2  
852 2018 2018 EPA 7YM1  
853 2018 2018 EPA 9YV3  
854 2018 2018 EPA 9YV4  
901 2018 2019 EPA 00391  
902 2018 2019 EPA 00392  
903 2018 2019 EPA 00693  
904 2018 2019 EPA 01294  
905 2018 2019 EPA 01295  
906 2018 2019 EPA 01296  
907 2019 2019 EPA 05907  
908 2019 2019 EPA 05908  
909 2019 2019 EPA 05909  
910 2019 2019 EPA 05910  
911 2019 2019 EPA 05911  
912 2019 2019 EPA 05912  
913 2019 2019 EPA 05913  
914 2019 2019 EPA 05914  


Od 15.12 zmiana rozkładu jazdy


Od 1.12 zostaje uruchomiona linia zastępcza za tramwaj


Od 1.12 tymczasowa zmiana trasy


Od 1.12 uruchomienie tymczasowych przystanków na ul. Warszawskiej


Od 1.12 zmiana rozkładu jazdy


Od 29.11 tymczasowa zmiana trasy


Od 16.09 tymczasowa zmiana trasy


Od 16.09 zmiany przystankowe na ul. Kilińskiego i Jutrzkowickiej

Zaplanuj podróż:







Rowerowe Łódzkie:

 » Jak to działa?
 » Cennik
 » Mapa stacji
 » Regulamin
 » Aktualności
 » Kontakt
 » O projekcie

Facebook:

© Urząd Miejski w Pabianicach - Wydział Infrastruktury Technicznej i Komunikacji | komunikacja@um.pabianice.pl | tel. 42-225-46-27