strona główna rozkłady jazdy wyszukiwarka połączeń plan rozwoju projekty UE kontakt do pobrania reklama w serwisie linki

Autobusy:

Niedziela, godzina 01:52

Zmiany:

 » Rozkład jazdy
 » Planer podróży
 » Bilety
 » Sieć sprzedaży
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Biletomaty
 » Ulgi
 » Kontrola biletów
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Dane osobowe
 » Mapa sieci
 » Historia
 » Tabor
 » Na żądanie
 » Regulamin
 » FAQ

Tramwaje:

 » Rozkład jazdy Z41
 » Bilety
 » Wspólny bilet
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Mapa linii Z41
 » Historia

Kolej:

 » Rozkład jazdy
 » Wspólny bilet WBA
 » Szukaj połączenia
 » Dworzec PKP
 » ŁKA
 » Kontakt

PKS, BUS:

 » Rozkład jazdy BUS
 » Rozkład jazdy PKS
 » Przystanki PKS
 » Kontakt
 » Dla przewoźników

Taxi:

 » Ceny, kontakt
 » Postoje taxi
 » Uzyskanie licencji

Autobusy hybrydowe policzyły pasażerów

Dzięki bramkom zliczającym wiemy ile osób korzysta z poszczególnych kursów MZK. Autobusami jeździ dziennie o tysiąc osób więcej niż trzy lata temu. Najwięcej pasażerów korzysta z „jedynki” – ponad 4 tys. w dniu powszednim. Liczba pasażerów wzrosła niemal na wszystkich liniach. Z miesiąca na miesiąc rośnie sprzedaż biletów w biletomatach.

W dwóch autobusach hybrydowych w każdych drzwiach zainstalowane są bramki, które na każdym przystanku zliczają pasażerów wsiadających i wysiadających. Dawniej do zliczania liczby pasażerów zatrudniano ankieterów, którzy jeździli autobusami i spisywali ile osób wsiada i wysiada.

W dzień powszedni do autobusów MZK wsiada 15.260 osób (nie licząc linii Z41). To o 1.231 (9%) więcej niż trzy lata temu. Zdecydowanie najwięcej osób korzysta z „jedynki” – w dniu roboczym autobusy tej linii przewożą 4.018 pasażerów, o 10% więcej niż w 2016 roku (wtedy z linii „1” korzystało 3.656 osób, czyli o 362 osoby mniej niż teraz). Na dwudziestu „kółkach” linii „1” zarejestrowano łącznie ponad sto osób, najwięcej w parze kursów o 15:35 z Dworca PKP i 16:06 z Waltera-Jankego, z których skorzystało łącznie 154 pasażerów.

Wzrost liczby pasażerów w dniu powszednim odnotowano na wszystkich liniach za wyjątkiem „czwórki” i „szóstki” – te jednak kursują tymczasowo objazdem i omijają przystanki przy SDH. Największy procentowo wzrost popytu odnotowano na linii „T” do Rzgowa – na przestrzeni trzech lat przybyło w dniu roboczym 22% pasażerów (z 846 osób w 2016 r. do 1.032 osób w 2019 r.). Dużą skalę wzrostu odnotowano także na „dwójce” (o 20% - z 1.543 do 1.846 osób) i „263” (o 17% - z 559 do 653 osób).

Aż o 20% więcej pasażerów podróżuje autobusami w sobotę. W 2016 r. w soboty do autobusów wsiadało 5.919 osób, podczas gdy w 2019 r. już 7.101. To wzrost aż o 1.182 pasażerów, a więc niemal tyle samo, ile przybyło w dniu powszednim. Liczba pasażerów w sobotę wzrosła na wszystkich liniach za wyjątkiem linii „263”, na której zarejestrowano o 9 osób mniej niż w 2016 roku. Najbardziej imponujący wzrost liczby pasażerów w sobotę dotyczył „siódemki” – w 2019 r. autobusami tej linii przewieziono aż o 59% osób więcej niż w 2016 r. (347 osób w 2019 r. względem 218 trzy lata temu). Trzystu pasażerów przybyło w sobotę na „trójce” – liczba podróżnych wzrosła z 819 w 2016 r. do 1.119 w 2019 r. (aż o 37%). Znaczny wzrost popytu dotyczy jeszcze kilku linii („2” – o 21 proc., „5” i „T” – po 20 proc., „6” – 18 proc.).

Na wzrost liczby podróży autobusami w sobotę z pewnością miało wpływ wprowadzenie niedziel wolnych od handlu. Liczba pasażerów przewożonych autobusami MZK w niedzielę spadła z 3.778 osób w 2016 r. do 3.677 w 2019 r. (o 101 osób, czyli 2,7%).

W skali przeciętnego miesiąca w 2019 r. przewożono 367.249 osób, czyli o 30.344 (9%) więcej niż trzy lata wcześniej. Najwięcej pasażerów przybyło na liniach: „1” (8.750 osób), „2” (7.299 osób) i „T” (4.120 osób). Największy wzrost procentowy odnotowano natomiast na linii „260” (26%). Dane uzyskane z automatycznych bramek zliczających okazały się być niemal identyczne, jak oszacowane na podstawie liczby sprzedawanych biletów.

Efektywność wykorzystania autobusów mierzy się poprzez obliczenie liczby pasażerów w przeliczeniu na 1 kilometr. W dniu powszednim najkorzystniej wypadła pod tym względem linia „1”, a tuż za nią uplasowały się linie „4”, „5” i „7”. W sobotę najlepiej wykorzystane były autobusy linii „7” i „3”, co ciekawe – z wynikami lepszymi niż jakakolwiek linia w dniu powszednim. W niedzielę przodowały z kolei linie „265” i „5”.

Największe napełnienia bramki zliczające zarejestrowały 1 listopada. W Dniu Wszystkich Świętych liczba pasażerów przewożona na liniach „1” czy „3” przekraczała 100 osób na pojedynczy kurs, a największy ruch panował w godzinach 9:00 – 13:00.

Pasażerowie z miesiąca na miesiąc coraz bardziej przyzwyczają się do biletomatów. W styczniu 2020 r. – pomimo przypadających na ten miesiąc ferii zimowych – pasażerowie kupili w automatach trzy razy więcej biletów niż rok wcześniej. W styczniu 2020 r. urządzenia sprzedały nam 39.450 biletów o łącznej wartości blisko 102 tys. zł, podczas gdy w styczniu 2019 r. – 13.318 biletów za niecałe 33 tys. zł.

Efektem wykonywanych pomiarów potoków pasażerskich w autobusach będą niewielkie zmiany w rozkładach jazdy, które planowane są na marzec.

środa, 5.02.2020 / godz.: 08:14




Od 3.08 tymczasowa zmiana trasy


Od 1.08 wydłużenie trasy



Od 22.07 zmiany przystankowe w rejonie pętli Waltera-Jankego


Od 29.06 w dni robocze obowiązuje rozkład powszedni wolny od nauki szkolnej


Od 27.04 tymczasowa zmiana trasy


Od 27.04 zawieszenie przystanku Orla/Kilińskiego


Od 12.04 tymczasowa zmiana rozkładu jazdy


Od 22.03 tymczasowe zawieszenie linii


Od 20.03 tymczasowe zawieszenie linii


Od 12.03 w dni robocze obowiązuje rozkład powszedni wolny od nauki szkolnej

Zaplanuj podróż:







Rowerowe Łódzkie:

 » Jak to działa?
 » Cennik
 » Mapa stacji
 » Regulamin
 » Aktualności
 » Kontakt
 » O projekcie

Facebook:

© Urząd Miejski w Pabianicach - Wydział Infrastruktury Technicznej i Komunikacji | komunikacja@um.pabianice.pl | tel. 42-225-46-27