strona główna rozkłady jazdy wyszukiwarka połączeń plan rozwoju projekty UE kontakt do pobrania reklama w serwisie linki

Autobusy:

Sobota, godzina 20:19

Zmiany:

 » Rozkład jazdy
 » Planer podróży
 » Bilety
 » Sieć sprzedaży
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Kontrola biletów
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Dane osobowe
 » Mapa sieci
 » Historia
 » Tabor
 » Na żądanie
 » Regulamin
 » FAQ

Tramwaje:

 » Rozkład jazdy
 » Bilety
 » Wspólny bilet
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Mapa przejazdu
 » Historia

Kolej:

 » Rozkład jazdy
 » Wspólny bilet WBA
 » Szukaj połączenia
 » Dworzec PKP
 » ŁKA
 » Kontakt

PKS, BUS:

 » Rozkład jazdy BUS
 » Rozkład jazdy PKS
 » Przystanki PKS
 » Kontakt
 » Dla przewoźników

Taxi:

 » Ceny, kontakt
 » Postoje taxi
 » Uzyskanie licencji

Pierwszy hybrydowy autobus już w Pabianicach (FOTO)

18 nowoczesnych autobusów marki Solaris Urbino 12 hybrid wyjedzie na ulice Pabianic. Wyłoniony w przetargu dostawca pojazdów – Solaris Bus & Coach S.A. – dostarczył już pierwszy autobus do zajezdni pabianickiego MZK. Pabianice są pierwszym miastem, które otrzymały autobus marki Solaris w najnowszej wersji, po liftingu.






Dostawę autobusów zaplanowano w dwóch turach – pierwsza jesienią 2018 roku (autobusy oznaczone numerami 851-860), druga – do końca maja 2019 roku (autobusy o numerach 901-908). Dostawa nowych autobusów oznacza zakończenie eksploatacji autobusów marki MAN, produkowanych w latach 1996 – 2003.



Pabianice są pierwszym miastem, które otrzymały autobus marki Solaris w najnowszej wersji, po liftingu. Główne zmiany, przygotowane przez producenta to nowe wzornictwo frontu autobusu, nowy kształt ściany przedniej i osłon dachowych, lepsza widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów, lepsza widoczność dla kierowcy oraz nowy system oświetlenia przedniego bazujący w 100% na technologii LED. Oficjalnie Solaris nową wersję pojazdu zaprezentuje 23 października na Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach.





Nowością w pabianickiej komunikacji miejskiej jest wykorzystanie napędu hybrydowego, łączącego tradycyjny silnik diesla z silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (4,5 litrowy silnik Cummins o mocy 210 KM, spełniający normę emisji spalin EURO-6). Podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, a następnie zamieniana w energię elektryczną i gromadzona w superkondensatorach na dachu. Nie są natomiast zastosowane akumulatory, które wymagałyby wymiany. Solaris montuje szeregowy układ hybrydowy amerykańskiego koncernu BAE Systems (na świecie jeździ ponad 8 tys. autobusów wyposażonych w ten system). Będzie on objęty aż 12-letnią gwarancją. Przeniesienie napędu nastąpi bez skrzyni biegów. System Stop-and-Go całkowicie wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym – z wykorzystaniem energii, zgromadzonej w superkondensatorach. Umożliwia to cichy, niemal bezszelestny, odjazd autobusu z przystanku. Zastosowanie napędu hybrydowego pozwala na oszczędności w zużyciu paliwa.



12-metrowe autobusy pomieszczą około 90 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Dostęp do 10 miejsc siedzących zaplanowano bezpośrednio z niskiej podłogi.



Oświetlenie wewnętrzne oraz część oświetlenia zewnętrznego zaprojektowano w technologii LED. Wewnątrz pojazdów zainstalowano dwa monitory pokazujące przebieg trasy (ekran 38-calowy naprzeciwko środkowych drzwi oraz 22-calowy w osi pojazdu, nad kabiną kierowcy). Informację pasażerską uzupełnia zapowiedź głośnomówiąca (wewnętrzna – zapowiedź kolejnych przystanków i zewnętrzna, odczytująca numer linii i kierunek). Pasażerowie będą automatycznie zliczani dzięki bramkom liczącym, które uwzględniono w dwóch pojazdach.





Kolejne z nowości to gniazda USB i dostęp do bezpłatnego internetu, udostępnianego za pomocą Wi-Fi.



Dwa siedzenia przeznaczone są dla matek z dziećmi, z odrębnym wzorem tapicerki dedykowanym właśnie najmłodszym pasażerom.



Ważną cechą zamówionych pojazdów są także ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, w tym m.in. przyklęk prawej strony pojazdu, przyciski sygnalizacyjne dla pasażerów (STOP i Drzwi) dodatkowo opisane alfabetem Braille’a oraz wyświetlacze zewnętrzne koloru białego a nie – jak wcześniej stosowano – bursztynowego, dla lepszej widoczności.



W autobusach hybrydowych przewidziano liczne udogodnienia dla pasażerów, takie jak całopojazdowa klimatyzacja czy biletomaty, przyjmujące płatności bezgotówkowe kartą płatniczą.



Szereg rozwiązań wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo pasażerów. Monitoring wizyjny obejmuje aż 8 kamer na każdy pojazd, w tym 4 wewnętrzne i 4 zewnętrzne (toru jazdy, cofania oraz na prawy i lewy bok pojazdu). Bezpieczeństwo poprawia także przycisk antynapadowy dla kierowcy. Dzięki możliwości podglądu on-line na obraz z kamer w autobusach dla dyspozytora, poprawi się sprawność reakcji w kryzysowych sytuacjach. W każdym z 18 nowych autobusów przewidziano system detekcji i gaszenia pożaru oraz system EBS (elektroniczny układ hamulcowy), zawierający systemy ABS (zapobiegający blokowaniu kół) i ASR (system kontroli trakcji).











Jeden autobus hybrydowy kosztuje 1 mln 845 tys. zł, a całość zamówienia opiewa na 33 mln 874 tys. zł. 85% kosztów kwalifikowalnych stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.







Co ciekawe, wybór schematu malowania autobusów hybrydowych poprzedziło głosowanie internetowe i w Biurze Obsługi Klienta MZK. Jednym z detali, który kolorystycznie wyróżnia nowe autobusy, jest jasnoszara zabudowa środkowej części dachu. Wewnątrz pojazdu kolorystyczną nowością jest jasnoniebieski sufit. Nowe autobusy można rozróżnić nie tylko po numerach taborowych, ale także po zindywidualizowanych napisach obok środkowych drzwi, np. „Miło Cię widzieć” albo… „Nie płacz kiedy odjadę”.





Solaris Urbino 12 Hybrid w liczbach:
» liczba zakupionych autobusów hybrydowych – 18
» liczba miejsc pasażerskich – 90
» liczba miejsc siedzących – 27
» długość – 12 m
» szerokość – 2,55 m
» wysokość – 3,1 m
» pojemność silnika – 4,5 dm3
» moc silnika – 210 KM

sobota, 20.10.2018 / godz.: 17:47




Od 23.10 zmiany przystankowe


Od 21.10 zmiana rozkładu jazdy


Od 30.06 tymczasowa zmiana trasy

Zaplanuj podróż:







Facebook:

© Urząd Miejski w Pabianicach - Wydział Infrastruktury Technicznej i Komunikacji | komunikacja@um.pabianice.pl | tel. 42-225-46-27