strona główna rozkłady jazdy wyszukiwarka połączeń plan rozwoju projekty UE kontakt do pobrania reklama w serwisie linki

Autobusy:

Niedziela, godzina 18:26

Zmiany:

 » Rozkład jazdy
 » Planer podróży
 » Bilety
 » Sieć sprzedaży
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Kontrola biletów
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Mapa sieci
 » Historia
 » Tabor
 » Na żądanie
 » Regulamin
 » FAQ

Tramwaje:

 » Rozkład jazdy
 » Bilety
 » Wspólny bilet
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Mapa przejazdu
 » Historia

Kolej:

 » Rozkład jazdy
 » Wspólny bilet WBA
 » Szukaj połączenia
 » Dworzec PKP
 » ŁKA
 » Kontakt

PKS, BUS:

 » Rozkład jazdy BUS
 » Rozkład jazdy PKS
 » Przystanki PKS
 » Kontakt
 » Dla przewoźników

Taxi:

 » Ceny, kontakt
 » Postoje taxi
 » Uzyskanie licencji

Miasto zamawia 18 autobusów hybrydowych

Urząd Miejski w Pabianicach ogłosił przetarg na dostawę 18 nowych autobusów niskoemisyjnych o napędzie hybrydowym. Zakup pojazdów w 85% będzie finansowany ze środków unijnych w ramach projektu „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”. 10 pojazdów dotrze do miasta pod koniec 2018 roku, a kolejnych 8 – w 2019 roku.


Nowe autobusy hybrydowe to najważniejsza część projektu „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”, na który miasto pozyskało ponad 48 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. To zarazem spełnienie przedwyborczej obietnicy Prezydenta Grzegorza Mackiewicza. Nowe autobusy zastąpią przede wszystkim najstarsze MAN-y, które w przyszłym roku będą mieć już 22 lata.

Ogłoszenie postępowania było poprzedzone dialogiem technicznym, trwającym od lutego do końca sierpnia. W dialogu brali udział wszyscy producenci autobusów hybrydowych – Volvo, MAN i Solaris, a także firmy dostarczające podzespoły do autobusów. Efektem dialogu jest licząca ponad sto stron specyfikacja przetargowa.

Autobusy będą dostarczone w dwóch turach. Pierwszych 10 pojazdów zostanie dostarczonych pod koniec 2018 roku (2 sztuki do 9 miesięcy od podpisania umowy i kolejnych 8 sztuk sukcesywnie przez kolejny miesiąc), natomiast następne 8 pojazdów wykonawca będzie musiał przekazać nie później niż do końca maja 2019 roku. Wykonawcy dostaną dodatkowe punkty przy ocenie oferty, jeśli zadeklarują skrócenie terminu realizacji zamówienia (maksymalnie 5% za zaoferowanie krótszych terminów dostaw o 50 dni).

Nowością w pabianickiej komunikacji miejskiej będzie wykorzystanie napędu hybrydowego, łączącego tradycyjny silnik diesla z silnikiem elektrycznym. Pojazdy podczas hamowania, dzięki rekuperacji, będą odzyskiwać energię kinetyczną, która będzie zamieniana w energię elektryczną i gromadzona w akumulatorach lub superkondensatorach, a następnie wykorzystywana do ruszania (z wykorzystaniem silnika elektrycznego). Umożliwi to ograniczenie zużycia paliwa i emisję szkodliwych substancji do powietrza. Zużycie paliwa, według wyników testu SORT-2, nie może przekroczyć 30 litrów na 100 km. Pojazdy będą spełniać normę emisji spalin EURO6.

Autobusy hybrydowe wszystkich producentów były testowane w Pabianicach w ubiegłym roku i spotkały się z pozytywnymi opiniami pasażerów, którzy docenili zwłaszcza cichą (niemal bezgłośną) pracę autobusu przy ruszaniu z przystanków i skrzyżowań.

Pojazdy będą standardowej długości (około 12 metrów), pomieszczą co najmniej 75 pasażerów, w tym minimum 26 na miejscach siedzących. Będzie wygospodarowane 1 miejsce na wózek dziecięcy i 1 miejsce na wózek inwalidzki. Miejsca dla pasażerów z dzieckiem będą otapicerowane tkaniną, dedykowaną dla dzieci – zostanie zatem stworzony mini-kącik przyjazny dla najmłodszych pasażerów.

W okresie letnim pasażerowie szczególnie docenią klimatyzację całopojazdową, która będzie zamontowana we wszystkich nowych autobusach. Kolejnym nowym udogodnieniem będą biletomaty, przyjmujące płatności bezgotówkowe kartą płatniczą. W przyszłym roku miasto ogłosi osobny przetarg na wyposażenie w automaty biletowe pozostałych pojazdów oraz na ustawienie 5 stacjonarnych urządzeń na najważniejszych przystankach.

Pojazdy będą posiadać szereg udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Oprócz standardowych rozwiązań, takich jak przyklęk prawej strony pojazdu i rampa najazdowa umożliwiająca wjazd do autobusów wózków, znajdzie się także kilka innych rozwiązań. Przyciski sygnalizacyjne dla pasażerów (np. STOP i Drzwi) będą dodatkowo opisane językiem Braille’a. Nowością będą wyświetlacze zewnętrzne koloru białego, a nie – jak dotychczas – bursztynowego. Jak wynika bowiem z opinii osób niedowidzących i słabo widzących, większy kontrast między białą czcionką i czarnym tłem powoduje lepszą widoczność, także przy dużym nasłonecznieniu.

Oświetlenie wewnętrzne oraz część oświetlenia zewnętrznego będą wykonane w technologii LED. Wewnątrz pojazdów znajdą się dwa monitory, pokazujące przebieg trasy (górny podsufitowy oraz boczny – tzw. „koraliki”). Funkcjonować będzie zapowiedź głośnomówiąca (wewnętrzna – zapowiedź kolejnych przystanków i zewnętrzna, odczytująca numer linii i kierunek). Pasażerowie będą mogli korzystać z gniazd USB oraz bezpłatnego internetu, udostępnianego za pomocą wi-fi.

Pojazdy będą monitorowane aż 8 kamerami – 4 wewnętrznymi i 4 zewnętrznymi (toru jazdy, cofania oraz na prawy i lewy bok pojazdu). Bezpieczeństwo pasażerów poprawi przycisk alarmowy, który będzie miał do dyspozycji kierowca. Dyspozytor będzie miał możliwość podglądu „na żywo” z monitoringu w autobusie.

W dwóch pojazdach dodatkowo zostanie zainstalowany system automatycznego zliczania pasażerów.

O wyborze oferty cena będzie decydować tylko w 60%. Dodatkowo będą punktowane – oprócz skrócenia terminu realizacji zamówienia (5%) – także parametry techniczno-eksploatacyjne (25%) i warunki gwarancji (10%).

Wśród parametrów technicznych najwyżej będzie punktowany poziom zużycia paliwa, według ustandaryzowanego testu SORT-2 (w zwykłym ruchu miejskim). Oceniana będzie też m.in. liczba miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi i liczba miejsc ogółem.

Miasto wymaga minimum 10-letniego okresu gwarancji na system magazynowania energii w ramach układu hybrydowego, a dodatkowo punktowane będą oferty z przynajmniej 12-letnią gwarancją. Punktowane będzie też wydłużenie gwarancji całopojazdowej i na najważniejsze podzespoły.

Oferenci mają czas na składanie ofert do 4 grudnia do godz. 12:00. Rozstrzygnięcie przetargu prawdopodobnie nastąpi w grudniu, a podpisanie umowy z wybranym wykonawcą – w styczniu. Nieograniczony, pełny i bezpośredni dostęp do dokumentów zamówienia można uzyskać bezpłatnie pod adresem nowy-bip.um.pabianice.pl.

wtorek, 24.10.2017 / godz.: 11:24




Od 25.06 zmiana rozkładu jazdy


Od 25.06 zmiany przystankowe


Od 25.06 do 31.08 w dni robocze obowiązuje rozkład powszedni wolny od nauki szkolnej (264 nie kursuje)


Od 10.06 zmiana rozkładu jazdy


Od 23.04 tymczasowa zmiana trasy

Zaplanuj podróż:







Facebook:

© Urząd Miejski w Pabianicach - Wydział Infrastruktury Technicznej i Komunikacji | komunikacja@um.pabianice.pl | tel. 42-225-46-27