strona główna rozkłady jazdy wyszukiwarka połączeń plan rozwoju projekty UE kontakt do pobrania reklama w serwisie linki

Autobusy:

Poniedziałek, godzina 03:38

Zmiany:

 » Rozkład jazdy
 » Planer podróży
 » Bilety
 » Sieć sprzedaży
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Kontrola biletów
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Dane osobowe
 » Mapa sieci
 » Historia
 » Tabor
 » Na żądanie
 » Regulamin
 » FAQ

Tramwaje:

 » Rozkład jazdy
 » Bilety
 » Wspólny bilet
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Mapa przejazdu
 » Historia

Kolej:

 » Rozkład jazdy
 » Wspólny bilet WBA
 » Szukaj połączenia
 » Dworzec PKP
 » ŁKA
 » Kontakt

PKS, BUS:

 » Rozkład jazdy BUS
 » Rozkład jazdy PKS
 » Przystanki PKS
 » Kontakt
 » Dla przewoźników

Taxi:

 » Ceny, kontakt
 » Postoje taxi
 » Uzyskanie licencji

Miasto zamawia 18 autobusów hybrydowych

Urząd Miejski w Pabianicach ogłosił przetarg na dostawę 18 nowych autobusów niskoemisyjnych o napędzie hybrydowym. Zakup pojazdów w 85% będzie finansowany ze środków unijnych w ramach projektu „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”. 10 pojazdów dotrze do miasta pod koniec 2018 roku, a kolejnych 8 – w 2019 roku.


Nowe autobusy hybrydowe to najważniejsza część projektu „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”, na który miasto pozyskało ponad 48 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. To zarazem spełnienie przedwyborczej obietnicy Prezydenta Grzegorza Mackiewicza. Nowe autobusy zastąpią przede wszystkim najstarsze MAN-y, które w przyszłym roku będą mieć już 22 lata.

Ogłoszenie postępowania było poprzedzone dialogiem technicznym, trwającym od lutego do końca sierpnia. W dialogu brali udział wszyscy producenci autobusów hybrydowych – Volvo, MAN i Solaris, a także firmy dostarczające podzespoły do autobusów. Efektem dialogu jest licząca ponad sto stron specyfikacja przetargowa.

Autobusy będą dostarczone w dwóch turach. Pierwszych 10 pojazdów zostanie dostarczonych pod koniec 2018 roku (2 sztuki do 9 miesięcy od podpisania umowy i kolejnych 8 sztuk sukcesywnie przez kolejny miesiąc), natomiast następne 8 pojazdów wykonawca będzie musiał przekazać nie później niż do końca maja 2019 roku. Wykonawcy dostaną dodatkowe punkty przy ocenie oferty, jeśli zadeklarują skrócenie terminu realizacji zamówienia (maksymalnie 5% za zaoferowanie krótszych terminów dostaw o 50 dni).

Nowością w pabianickiej komunikacji miejskiej będzie wykorzystanie napędu hybrydowego, łączącego tradycyjny silnik diesla z silnikiem elektrycznym. Pojazdy podczas hamowania, dzięki rekuperacji, będą odzyskiwać energię kinetyczną, która będzie zamieniana w energię elektryczną i gromadzona w akumulatorach lub superkondensatorach, a następnie wykorzystywana do ruszania (z wykorzystaniem silnika elektrycznego). Umożliwi to ograniczenie zużycia paliwa i emisję szkodliwych substancji do powietrza. Zużycie paliwa, według wyników testu SORT-2, nie może przekroczyć 30 litrów na 100 km. Pojazdy będą spełniać normę emisji spalin EURO6.

Autobusy hybrydowe wszystkich producentów były testowane w Pabianicach w ubiegłym roku i spotkały się z pozytywnymi opiniami pasażerów, którzy docenili zwłaszcza cichą (niemal bezgłośną) pracę autobusu przy ruszaniu z przystanków i skrzyżowań.

Pojazdy będą standardowej długości (około 12 metrów), pomieszczą co najmniej 75 pasażerów, w tym minimum 26 na miejscach siedzących. Będzie wygospodarowane 1 miejsce na wózek dziecięcy i 1 miejsce na wózek inwalidzki. Miejsca dla pasażerów z dzieckiem będą otapicerowane tkaniną, dedykowaną dla dzieci – zostanie zatem stworzony mini-kącik przyjazny dla najmłodszych pasażerów.

W okresie letnim pasażerowie szczególnie docenią klimatyzację całopojazdową, która będzie zamontowana we wszystkich nowych autobusach. Kolejnym nowym udogodnieniem będą biletomaty, przyjmujące płatności bezgotówkowe kartą płatniczą. W przyszłym roku miasto ogłosi osobny przetarg na wyposażenie w automaty biletowe pozostałych pojazdów oraz na ustawienie 5 stacjonarnych urządzeń na najważniejszych przystankach.

Pojazdy będą posiadać szereg udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Oprócz standardowych rozwiązań, takich jak przyklęk prawej strony pojazdu i rampa najazdowa umożliwiająca wjazd do autobusów wózków, znajdzie się także kilka innych rozwiązań. Przyciski sygnalizacyjne dla pasażerów (np. STOP i Drzwi) będą dodatkowo opisane językiem Braille’a. Nowością będą wyświetlacze zewnętrzne koloru białego, a nie – jak dotychczas – bursztynowego. Jak wynika bowiem z opinii osób niedowidzących i słabo widzących, większy kontrast między białą czcionką i czarnym tłem powoduje lepszą widoczność, także przy dużym nasłonecznieniu.

Oświetlenie wewnętrzne oraz część oświetlenia zewnętrznego będą wykonane w technologii LED. Wewnątrz pojazdów znajdą się dwa monitory, pokazujące przebieg trasy (górny podsufitowy oraz boczny – tzw. „koraliki”). Funkcjonować będzie zapowiedź głośnomówiąca (wewnętrzna – zapowiedź kolejnych przystanków i zewnętrzna, odczytująca numer linii i kierunek). Pasażerowie będą mogli korzystać z gniazd USB oraz bezpłatnego internetu, udostępnianego za pomocą wi-fi.

Pojazdy będą monitorowane aż 8 kamerami – 4 wewnętrznymi i 4 zewnętrznymi (toru jazdy, cofania oraz na prawy i lewy bok pojazdu). Bezpieczeństwo pasażerów poprawi przycisk alarmowy, który będzie miał do dyspozycji kierowca. Dyspozytor będzie miał możliwość podglądu „na żywo” z monitoringu w autobusie.

W dwóch pojazdach dodatkowo zostanie zainstalowany system automatycznego zliczania pasażerów.

O wyborze oferty cena będzie decydować tylko w 60%. Dodatkowo będą punktowane – oprócz skrócenia terminu realizacji zamówienia (5%) – także parametry techniczno-eksploatacyjne (25%) i warunki gwarancji (10%).

Wśród parametrów technicznych najwyżej będzie punktowany poziom zużycia paliwa, według ustandaryzowanego testu SORT-2 (w zwykłym ruchu miejskim). Oceniana będzie też m.in. liczba miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi i liczba miejsc ogółem.

Miasto wymaga minimum 10-letniego okresu gwarancji na system magazynowania energii w ramach układu hybrydowego, a dodatkowo punktowane będą oferty z przynajmniej 12-letnią gwarancją. Punktowane będzie też wydłużenie gwarancji całopojazdowej i na najważniejsze podzespoły.

Oferenci mają czas na składanie ofert do 4 grudnia do godz. 12:00. Rozstrzygnięcie przetargu prawdopodobnie nastąpi w grudniu, a podpisanie umowy z wybranym wykonawcą – w styczniu. Nieograniczony, pełny i bezpośredni dostęp do dokumentów zamówienia można uzyskać bezpłatnie pod adresem nowy-bip.um.pabianice.pl.

wtorek, 24.10.2017 / godz.: 11:24




30.09 w godz. 10:00 - 17:00 tymczasowa zmiana trasy


29.09 i 30.09 w kursie o godz. 0:01 z Łodzi tymczasowa zmiana trasy


Od 23.09 powrót na stałą trasę


Od 10.09 do 22.09 tymczasowa zmiana trasy


Od 2.09 zmiana rozkładu jazdy


Od 31.08 zmiana rozkładu jazdy


Od 30.06 tymczasowa zmiana trasy


Od 23.04 tymczasowa zmiana trasy

Zaplanuj podróż:







Facebook:

© Urząd Miejski w Pabianicach - Wydział Infrastruktury Technicznej i Komunikacji | komunikacja@um.pabianice.pl | tel. 42-225-46-27