strona główna rozkłady jazdy wyszukiwarka połączeń plan rozwoju kontakt o serwisie reklama w serwisie linki

Autobusy:

Niedziela, godzina 12:46

Zmiany:

 » Rozkład jazdy
 » Planer podróży
 » Bilety
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Kontrola biletów
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Uwagi i wnioski
 » Mapa sieci
 » Historia
 » Tabor
 » Na żądanie
 » Regulamin
 » FAQ

Tramwaje:

 » Rozkład jazdy
 » Bilety
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Mapa przejazdu
 » Szybki tramwaj
 » Historia

PKS, PKP, BUS:

 » Rozkład jazdy BUS
 » Rozkład jazdy PKS
 » Rozkład jazdy PKP
 » Dworzec PKP
 » BUS, PKS: Kontakt
 » Dla przewoźników

Parkowanie:

 » Cennik parkowania
 » Bilet przez telefon
 » Opłaty dodatkowe
 » Obszar strefy
 » Mapa strefy
 » Kontakt

Taxi:

 » Ceny, kontakt
 » Postoje taxi

Historia komunikacji autobusowej

Historia komunikacji autobusowej sięga 1927 roku. Wtedy pojawiło się pierwsze połączenie Pabianic z Bełchatowem. Cztery lata później, w 1931 roku uruchomiona została linia autobusowa do Łodzi.

Autobusy miejskie pojawiły w Pabianicach znacznie później - w roku 1972. Kursowała wtedy tylko (albo aż) "jedynka" łącząca Piaski z centrum i ulicą Partyzancką. Połączenia autobusowe obsługiwane były, podobnie jak wówczas linia tramwajowa, przez MPK Łódź. W 1977 roku pojawił się pierwszy autobus na osiedlu Bugaj i na Klimkowiźnie - była to "dwójka". Rok później uruchomiono szczytową jej wersję spod Lewitynu do centrum - linię 2BIS.

Przełomowym momentem był 24 maja 1982 roku. Wtedy MPK Łódź uruchomiło w Pabianicach zajezdnię autobusową, oznaczoną numerem 5. Trafiło wówczas z Łodzi zaledwie 5 autobusów - zostały one przekazane na potrzeby komunikacji zastępczej - tymczasowo nie kursowały bowiem tramwaje. Kolejne pojazdy szybko dotarły jednak do Pabianic - do 12 czerwca do zajezdni przy ulicy Lutomierskiej 48 trafiły w sumie 22 Jelcze 272 Mex, zwane potocznie "ogórkami". Zostały oznaczone czterocyfrowymi numerami taborowymi zaczynającymi się od cyfry 5 (będącej numerem zajezdni) i wyruszyły na trasy linii 1, 2 i 2BIS.

W 1983 roku Jelcze Mex zostały zastąpione nowymi Ikarusami 260. Przybyło ich do Pabianic aż 36 i otrzymały numery 5301 - 5336.

Uruchomienie zajezdni w Pabianicach ułatwiło uruchamianie kolejnych połączeń. W 1984 roku na trasę wyruszyła "trójka". Wbrew pozorom, miała ona niewiele wspólnego z obecną linią 3, bo kursowała z zajezdni przy Lutomierskiej przez ulicę Partyzancką na osiedle Bugaj - do pętli przy zbiegu ulic Marchlewskiego i Nawrockiego - tam, gdzie obecnie jest parking i postój taksówek. W tym samym roku uruchomiono również "czwórkę" z Bugaju przez centrum do zajezdni oraz pierwsze linie podmiejskie - 261 do Górki Pabianickiej i 262 do Kudrowic. Nabyte zostały kolejne cztery Ikarusy.

W 1985 roku kupiono 10 następnych Ikarusów 260. Pojawiło się połączenie ze Rzgowem, oznaczone liczbą 266, a 2 lata później z Pawlikowicami (linia 265). Ponadto, Pabianice zyskały pierwsze w historii nocne połączenie. Autobusy linii 141 dojeżdżały z Dworca PKP do osiedla Widzew-Wschód w Łodzi. W 1989 roku uruchomiono "piątkę" i kolejną podmiejską linię: 253 z ul. Jutrzkowickiej do Łaskowic.

W 1990 roku na trasę wypuszczono "szóstkę" i skończono ostatecznie prace przy budowie największej w mieście pętli autobusowej, zlokalizowanej przy ul. Waltera-Jankego. Skierowano tam wszystkie linie, kończące trasę na osiedlu Bugaj. 2 lata później ruszyła "siódemka" i D do Łasku.

Era MPK-Łódź na przewozach autobusowych wewnątrz Pabianic skończyła się 1 lipca 1992 roku. Wtedy obsługę wszystkich linii przejął nowo utworzony Miejski Zakład Komunikacyjny. MZK przejęło też od MPK zajezdnię przy ulicy Lutomierskiej i stacjonujące tam Ikarusy. Pabianice były wówczas jedynym miastem, w którym 100% taboru autobusowego stanowiły Ikarusy 260, ale i to się zmieniło. Na potrzeby MZK zakupiono bowiem pierwsze od 7 lat autobusy - były to dwa Jelcze PR110M. Kolejne dwa takie autobusy dotarły do Pabianic rok później, a wraz z nimi cztery Jelcze 120M, w tym jeden z windą dla osób niepełnosprawnych. Uruchomiono wtedy linię T do Tuszyna.

W 1994 roku po raz pierwszy dostosowano komunikację miejską do potrzeb niepełnosprawnych. Utworzono wtedy docierającą w najważniejsze miejsca miasta "ósemkę", na której kursował zakupiony rok wcześniej Jelcz z windą. Ponadto, powstało sezonowe połączenie z Ldzaniem. Także w 1994 roku MZK kupiło partię nowych autobusów - było to sześć Jelczy 120M.

W 1995 roku kupiono następne 2 Jelcze 120M, rok później kolejne 3 takie wozy. Uruchomiono wtedy linię nr 9. Największy od 1983 roku zakup autobusów miał miejsce w 1997 roku. MZK nabyło wtedy aż 11 Jelczy 120M. Wyjechały m.in. na trasę utworzonej wówczas w miejsce linii 3BIS "dziesiątki".

W 1998 roku MZK uruchomiło linię 11 zamiast tramwaju wewnątrzmiejskiego 41BIS, a rok później linię 263 do Ksawerowa. Potem nastąpiły lata kryzysu. Nie kupowano żadnych autobusów, a zamiast uruchamiać nowe połączenia - likwidowano te już istniejące. W 2001 roku odbyły się m.in. ostatnie kursy linii 5 i 11, rokrocznie coraz uboższe stawały się rozkłady jazdy większości linii. W 2004 roku zlikwidowano jeżdżącą przez 20 lat "czwórkę".

Nic więc dziwnego, że od 1994 do 2005 roku liczba pasażerów, korzystających z autobusów miejskich w Pabianicach spadła aż trzykrotnie. Na szczęście nastąpiła wtedy znacząca zmiana w postrzeganiu komunikacji miejskiej. MZK został przekształcony w spółkę prawa handlowego, rozkłady jazdy przestały być ograniczane, a trasy autobusów zaczęto powoli dostosowywać do potrzeb mieszkańców - m.in. wysłano "jedynkę" na Bugaj. Przez miesiąc funkcjonowało też bezpłatne połączenie autobusowe z lotniskiem w Łodzi, finansowane przez Urząd Miasta Pabianic.

Kolejne zmiany w jakości komunikacji autobusowej nastąpiły rok później. Uruchomiono pierwszą od lat linię autobusową - Tw kursującą w godzinach szczytu do Woli Zaradzyńskiej, zmieniano kolejne trasy. Kupiono też pierwsze od 9 lat autobusy - były to pierwsze pojazdy mniejsze od już eksploatowanych (trzy midibusy Jelcz Vero) i pierwsze niskowejściowe.

W 2007 roku do Pabianic powróciły autobusy nocne - MZK uruchomiło linię N kursującą do Dworca Fabrycznego w Łodzi, i wbrew sceptycznemu nastawieniu, pojawiło się sporo pasażerów - głównie w weekendy. Kupiono też kolejne autobusy - pierwsze używane i pierwsze w całości niskopodłogowe - było to pięć sprowadzonych z Wiednia 12-letnich Manów NL202.

Rok 2008 to rok jeszcze większych zmian w MZK. Wyemitowano obligacje o wartości 10 mln zł, które będą spłacane przez 15 lat. Za te pieniądze MZK kupiło dziewięć nowych Solarisów Urbino 12 i osiem używanych Manów NL202. Ponadto, trwa modernizacja przestarzałej zajezdni, a siedem 11-letnich Jelczy 120M czeka gruntowny remont w Bydgoszczy. Pojawiła się też zapowiedź reformy rozkładów jazdy i siatki linii autobusowych.

W 2010 roku zakupiono 5 Solarisów Urbino 12, napędzanych na biodiesel, 55 wiat przystankowych i 5 rowerowych. Wybudowano również 25 zatok przystankowych. 85 proc. kosztów wartej niemal 6 mln zł inwestycji sfinasnowano z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. W 2010 roku zlikwidowano linię autobusową 9, zastępując ją do południa "trójką" i po południu "dziesiątką". Część kursów linii T wydłużono ze Rzgowa do Guzewa.

Ogromne zmiany w komunikacji zaszły w 2011 roku. W marcu firma Public Transport Consulting na zlecenie MZK przeprowadziła kompleksowe badania marketingowe, obejmujące m.in. liczenie pasażerów, rejestrację wykorzystywanych biletów, obliczanie przychodowości kursów i linii. Efektem badań jest reorganizacja komunikacji miejskiej. Już w lipcu zmieniono trasę linii 2 i zlikwidowano linię N. We wrześniu obsługę deficytowej linii D przejął ZKM Łask. W październiku wdrożono największą reformę w historii pabianickiej komunikacji miejskiej. Zlikwidowano linie 8 i 10, uruchomiono nowe linie 4, 5 i 260. Zmieniły się trasy linii 6, 261, 262, 263, 265 i T. Wycofano z eksploatacji wysokopodłogowe Jelcze 120M. Wprowadzono również nowy wzór rozkładów jazdy. Zmieniono godziny odjazdów wszystkich linii tak, aby autobusy kursowały w równych taktach.

Szczegóły historii poszczególnych linii:
» Linia 1
» Linia 2
» Linia 2BIS
» Linia 3
» Linia 3BIS
» Linia 4
» Linia 5
» Linia 6
» Linia 7
» Linia 8
» Linia 9
» Linia 10
» Linia 11
» Linia 141
» Linia 253
» Linia 260
» Linia 261
» Linia 261BIS
» Linia 262
» Linia 263
» Linia 263BIS
» Linia 264
» Linia 265
» Linia 266
» Linia BUS
» Linia D
» Linia L
» Linia N
» Linia T
» Linia Tw
» Linia W

Bibliografia:
» Robert Adamek - "650 lat Pabianic": Okres zaborów i międzywojnie
» Wojciech Dębski, Włodzimierz Hyży - "Łódzkie tramwaje i autobusy" - www.mkmlodz.webd.pl
» Szymon Klemba - "Komunikacja miejska w Łodzi i okolicach": www.kmlodz.friko.pl
» Szymon Klemba - "Nieoficjalna strona MZK Pabianice": www.mzkpabianice.republika.pl
» "Antykwariat pabianicki - serwis bibliograficzny": www.pabianice2000.republika.pl


20.04 i 21.04 kursy oznaczone literą H skrócone do pl. 500-lecia


20.04 obowiązuje specjalny rozkład jazdy


20.04 nie kursuje


19.04 nie są realizowane kursy oznaczone literą x


17.04, 18.04, 22.04 obowiązuje rozkład powszedni wolny od nauki szkolnej (linia 264 nie funkcjonuje)


Od 7.04 zmiana trasy i rozkładu jazdy na trasie Pabianice - Łódź


Od 1.04 zmiana rozkładu jazdy

Zaplanuj podróż:







Sonda:

Podczas korzystania z komunikacji miejskiej najbardziej irytuja pasazerowie, ktorzy:

brzydko pachna

wpychaja sia zanim inni wyjda

glosno sie zachowuja

sluchaja glosno muzyki

rozmawiaja przez telefon

sa pijani

nie ustepuja miejsca gdy powinni

trzymaja torby na siedzeniach

jedza

nie mam zdania

Zobacz wyniki

Facebook:

© Urząd Miejski w Pabianicach - Zespół Inżyniera Miasta | ul. św. Jana 4, 95-200 Pabianice | komunikacja@um.pabianice.pl | tel. 42-225-46-27