strona główna rozkłady jazdy wyszukiwarka połączeń plan rozwoju projekty UE kontakt o serwisie reklama w serwisie linki

Autobusy:

Niedziela, godzina 01:29

Zmiany:

 » Rozkład jazdy
 » Planer podróży
 » Bilety
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Kontrola biletów
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Uwagi i wnioski
 » Mapa sieci
 » Historia
 » Tabor
 » Na żądanie
 » Regulamin
 » FAQ

Tramwaje:

 » Rozkład jazdy
 » Bilety
 » Wspólny bilet
 » Migawka
 » Bilet przez telefon
 » Ulgi
 » Opłaty dodatkowe
 » Kontakt
 » Mapa przejazdu
 » Historia

Kolej:

 » Rozkład jazdy
 » Wspólny bilet +
 » Dworzec PKP
 » ŁKA
 » Kontakt

PKS, BUS:

 » Rozkład jazdy BUS
 » Rozkład jazdy PKS
 » Przystanki PKS
 » Kontakt
 » Dla przewoźników

Parkowanie:

 » Cennik parkowania
 » Bilet przez telefon
 » Opłaty dodatkowe
 » Obszar strefy
 » Mapa strefy
 » Kontakt

Taxi:

 » Ceny, kontakt
 » Postoje taxi

Historia komunikacji autobusowej

Historia komunikacji autobusowej sięga 1927 roku. Wtedy pojawiło się pierwsze połączenie Pabianic z Bełchatowem. Cztery lata później, w 1931 roku uruchomiona została linia autobusowa do Łodzi.

Autobusy miejskie pojawiły w Pabianicach znacznie później - w roku 1972. Kursowała wtedy tylko (albo aż) "jedynka" łącząca Piaski z centrum i ulicą Partyzancką. Połączenia autobusowe obsługiwane były, podobnie jak wówczas linia tramwajowa, przez MPK Łódź. W 1977 roku pojawił się pierwszy autobus na osiedlu Bugaj i na Klimkowiźnie - była to "dwójka". Rok później uruchomiono szczytową jej wersję spod Lewitynu do centrum - linię 2BIS.

Przełomowym momentem był 24 maja 1982 roku. Wtedy MPK Łódź uruchomiło w Pabianicach zajezdnię autobusową, oznaczoną numerem 5. Trafiło wówczas z Łodzi zaledwie 5 autobusów - zostały one przekazane na potrzeby komunikacji zastępczej - tymczasowo nie kursowały bowiem tramwaje. Kolejne pojazdy szybko dotarły jednak do Pabianic - do 12 czerwca do zajezdni przy ulicy Lutomierskiej 48 trafiły w sumie 22 Jelcze 272 Mex, zwane potocznie "ogórkami". Zostały oznaczone czterocyfrowymi numerami taborowymi zaczynającymi się od cyfry 5 (będącej numerem zajezdni) i wyruszyły na trasy linii 1, 2 i 2BIS.

W 1983 roku Jelcze Mex zostały zastąpione nowymi Ikarusami 260. Przybyło ich do Pabianic aż 36 i otrzymały numery 5301 - 5336.

Uruchomienie zajezdni w Pabianicach ułatwiło uruchamianie kolejnych połączeń. W 1984 roku na trasę wyruszyła "trójka". Wbrew pozorom, miała ona niewiele wspólnego z obecną linią 3, bo kursowała z zajezdni przy Lutomierskiej przez ulicę Partyzancką na osiedle Bugaj - do pętli przy zbiegu ulic Marchlewskiego i Nawrockiego - tam, gdzie obecnie jest parking i postój taksówek. W tym samym roku uruchomiono również "czwórkę" z Bugaju przez centrum do zajezdni oraz pierwsze linie podmiejskie - 261 do Górki Pabianickiej i 262 do Kudrowic. Nabyte zostały kolejne cztery Ikarusy.

W 1985 roku kupiono 10 następnych Ikarusów 260. Pojawiło się połączenie ze Rzgowem, oznaczone liczbą 266, a 2 lata później z Pawlikowicami (linia 265). Ponadto, Pabianice zyskały pierwsze w historii nocne połączenie. Autobusy linii 141 dojeżdżały z Dworca PKP do osiedla Widzew-Wschód w Łodzi. W 1989 roku uruchomiono "piątkę" i kolejną podmiejską linię: 253 z ul. Jutrzkowickiej do Łaskowic.

W 1990 roku na trasę wypuszczono "szóstkę" i skończono ostatecznie prace przy budowie największej w mieście pętli autobusowej, zlokalizowanej przy ul. Waltera-Jankego. Skierowano tam wszystkie linie, kończące trasę na osiedlu Bugaj. 2 lata później ruszyła "siódemka" i D do Łasku.

Era MPK-Łódź na przewozach autobusowych wewnątrz Pabianic skończyła się 1 lipca 1992 roku. Wtedy obsługę wszystkich linii przejął nowo utworzony Miejski Zakład Komunikacyjny. MZK przejęło też od MPK zajezdnię przy ulicy Lutomierskiej i stacjonujące tam Ikarusy. Pabianice były wówczas jedynym miastem, w którym 100% taboru autobusowego stanowiły Ikarusy 260, ale i to się zmieniło. Na potrzeby MZK zakupiono bowiem pierwsze od 7 lat autobusy - były to dwa Jelcze PR110M. Kolejne dwa takie autobusy dotarły do Pabianic rok później, a wraz z nimi cztery Jelcze 120M, w tym jeden z windą dla osób niepełnosprawnych. Uruchomiono wtedy linię T do Tuszyna.

W 1994 roku po raz pierwszy dostosowano komunikację miejską do potrzeb niepełnosprawnych. Utworzono wtedy docierającą w najważniejsze miejsca miasta "ósemkę", na której kursował zakupiony rok wcześniej Jelcz z windą. Ponadto, powstało sezonowe połączenie z Ldzaniem. Także w 1994 roku MZK kupiło partię nowych autobusów - było to sześć Jelczy 120M.

W 1995 roku kupiono następne 2 Jelcze 120M, rok później kolejne 3 takie wozy. Uruchomiono wtedy linię nr 9. Największy od 1983 roku zakup autobusów miał miejsce w 1997 roku. MZK nabyło wtedy aż 11 Jelczy 120M. Wyjechały m.in. na trasę utworzonej wówczas w miejsce linii 3BIS "dziesiątki".

W 1998 roku MZK uruchomiło linię 11 zamiast tramwaju wewnątrzmiejskiego 41BIS, a rok później linię 263 do Ksawerowa. Potem nastąpiły lata kryzysu. Nie kupowano żadnych autobusów, a zamiast uruchamiać nowe połączenia - likwidowano te już istniejące. W 2001 roku odbyły się m.in. ostatnie kursy linii 5 i 11, rokrocznie coraz uboższe stawały się rozkłady jazdy większości linii. W 2004 roku zlikwidowano jeżdżącą przez 20 lat "czwórkę".

Nic więc dziwnego, że od 1994 do 2005 roku liczba pasażerów, korzystających z autobusów miejskich w Pabianicach spadła aż trzykrotnie. Na szczęście nastąpiła wtedy znacząca zmiana w postrzeganiu komunikacji miejskiej. MZK został przekształcony w spółkę prawa handlowego, rozkłady jazdy przestały być ograniczane, a trasy autobusów zaczęto powoli dostosowywać do potrzeb mieszkańców - m.in. wysłano "jedynkę" na Bugaj. Przez miesiąc funkcjonowało też bezpłatne połączenie autobusowe z lotniskiem w Łodzi, finansowane przez Urząd Miasta Pabianic.

Kolejne zmiany w jakości komunikacji autobusowej nastąpiły rok później. Uruchomiono pierwszą od lat linię autobusową - Tw kursującą w godzinach szczytu do Woli Zaradzyńskiej, zmieniano kolejne trasy. Kupiono też pierwsze od 9 lat autobusy - były to pierwsze pojazdy mniejsze od już eksploatowanych (trzy midibusy Jelcz Vero) i pierwsze niskowejściowe.

W 2007 roku do Pabianic powróciły autobusy nocne - MZK uruchomiło linię N kursującą do Dworca Fabrycznego w Łodzi, i wbrew sceptycznemu nastawieniu, pojawiło się sporo pasażerów - głównie w weekendy. Kupiono też kolejne autobusy - pierwsze używane i pierwsze w całości niskopodłogowe - było to pięć sprowadzonych z Wiednia 12-letnich Manów NL202.

Rok 2008 to rok jeszcze większych zmian w MZK. Wyemitowano obligacje o wartości 10 mln zł, które będą spłacane przez 15 lat. Za te pieniądze MZK kupiło dziewięć nowych Solarisów Urbino 12 i osiem używanych Manów NL202. Ponadto, trwa modernizacja przestarzałej zajezdni, a siedem 11-letnich Jelczy 120M czeka gruntowny remont w Bydgoszczy. Pojawiła się też zapowiedź reformy rozkładów jazdy i siatki linii autobusowych.

W 2010 roku zakupiono 5 Solarisów Urbino 12, napędzanych na biodiesel, 55 wiat przystankowych i 5 rowerowych. Wybudowano również 25 zatok przystankowych. 85 proc. kosztów wartej niemal 6 mln zł inwestycji sfinasnowano z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. W 2010 roku zlikwidowano linię autobusową 9, zastępując ją do południa "trójką" i po południu "dziesiątką". Część kursów linii T wydłużono ze Rzgowa do Guzewa.

Ogromne zmiany w komunikacji zaszły w 2011 roku. W marcu firma Public Transport Consulting na zlecenie MZK przeprowadziła kompleksowe badania marketingowe, obejmujące m.in. liczenie pasażerów, rejestrację wykorzystywanych biletów, obliczanie przychodowości kursów i linii. Efektem badań jest reorganizacja komunikacji miejskiej. Już w lipcu zmieniono trasę linii 2 i zlikwidowano linię N. We wrześniu obsługę deficytowej linii D przejął ZKM Łask. W październiku wdrożono największą reformę w historii pabianickiej komunikacji miejskiej. Zlikwidowano linie 8 i 10, uruchomiono nowe linie 4, 5 i 260. Zmieniły się trasy linii 6, 261, 262, 263, 265 i T. Wycofano z eksploatacji wysokopodłogowe Jelcze 120M. Wprowadzono również nowy wzór rozkładów jazdy. Zmieniono godziny odjazdów wszystkich linii tak, aby autobusy kursowały w równych taktach.

Szczegóły historii poszczególnych linii:
» Linia 1
» Linia 2
» Linia 2BIS
» Linia 3
» Linia 3BIS
» Linia 4
» Linia 5
» Linia 6
» Linia 7
» Linia 8
» Linia 9
» Linia 10
» Linia 11
» Linia 141
» Linia 253
» Linia 260
» Linia 261
» Linia 261BIS
» Linia 262
» Linia 263
» Linia 263BIS
» Linia 264
» Linia 265
» Linia 266
» Linia BUS
» Linia D
» Linia L
» Linia N
» Linia T
» Linia Tw
» Linia W

Bibliografia:
» Robert Adamek - "650 lat Pabianic": Okres zaborów i międzywojnie
» Wojciech Dębski, Włodzimierz Hyży - "Łódzkie tramwaje i autobusy" - www.mkmlodz.webd.pl
» Szymon Klemba - "Komunikacja miejska w Łodzi i okolicach": www.kmlodz.friko.pl
» Szymon Klemba - "Nieoficjalna strona MZK Pabianice": www.mzkpabianice.republika.pl
» "Antykwariat pabianicki - serwis bibliograficzny": www.pabianice2000.republika.pl


Od 27.10 zmiana rozkładu jazdy


26.10 i 2.11 realizowane są dodatkowe kursy


26.10 zostają uruchomione linie specjalne bezpłatne: autobusowe i tramwajowa


Od 18.10 zmiana rozkładu jazdy


Od 18.10 zmiana charakteru przystanków w Piątkowisku ze stałych w na żądanie


Od 11.10 czasowe zmiany przystankowe na ul. Warszawskiej


Od 4.10 tymczasowa zmiana trasy

Zaplanuj podróż:







Sonda:

Wprowadzenie przegubowych wagonow M8C na linii tramwajowej 41:

poprawilo komfort przejazdu

nie zmienilo znaczaco komfortu

pogorszylo komfort przejazdu

nie mam zdania

Zobacz wyniki

Facebook:

© Urząd Miejski w Pabianicach - Zespół Inżyniera Miasta | ul. św. Jana 4, 95-200 Pabianice | komunikacja@um.pabianice.pl | tel. 42-225-46-27